Dlaczego nauka z rówieśnikami w szkole lepiej sprawdza się niż lekcje w domu?

Bardzo często zdarza się tak, że będąc rodzicem, któremu zawsze wydaje się, że dobro dziecka przedkłada nad swoje własne, mylimy ogromną miłość z potrzebą kontroli i samozadowolenia. Podjęcie decyzji zarówno o nauce w placówce publicznej lub prywatnej, jak również edukacji w domu, jest w pełni poparte wcześniejszymi doświadczeniami rodzica. Podejmując decyzję o edukacji naszego syna lub córki w jeden z wybranych wyżej sposobów, odpowiadamy zatem w pełni za jego przyszłość, a co za tym idzie, za dalsze sukcesy na płaszczyźnie naukowej i społecznej. Warto zastanowić się zatem, czy na pewno wybieramy odpowiednią ścieżkę

Zalety płynące z nauki w większej grupie:

  1. Kontakt z rówieśnikami. To wydawałoby się najmniej istotny element całej edukacji. Nic bardziej mylnego. Aby nasze dziecko zyskało odpowiednie wykształcenie, a co za tym idzie umiejętności, nie wystarczy zaszczepić mu potrzeby samodzielnej nauki teorii. Aby dać sobie możliwość na zdobycie wymaganej wiedzy, uczeń musi skonfrontować swoje dopiero co nabyte umiejętności z kimś prezentującym podobny poziom.
  2. Dostęp do większej ilości materiałów. Większość z nas, to praktycy. Aby coś w pełni poznać i zrozumieć, należy odpowiednio daną porcję materiału przepracować i zwyczajnie dowiedzieć się tego, w jaki sposób coś działa na różne sposoby i przy wykorzystaniu o wiele większej ilości zróżnicowanego sprzętu.
  3. Tworzenie więzi społecznych. Z pewnością wszyscy doskonale wiedzą, jak ważne są relacje międzyludzkie i to nie tylko w gronie najbliższej rodziny. Dla późniejszego funkcjonowania w jakiejś jednostce społecznej, bardzo istotne jest rozpoczęcie tworzenia więzi już od najmłodszych lat, także w szkole.

Wady uczęszczania do placówki publicznej:

  1. Nowe środowisko = stres. Dla dzieci, które nie są przyzwyczajone do częstych wyjść z domu oraz długiego przebywania w innym miejscu mogą mieć nie lada problem.
  2. Brak kontroli ze strony rodziców. Dla niektórych brak możliwości kontrolowania tego, co w danym momencie robi nasze dziecko, może być bardzo kłopotliwe. Jednak zastanówmy się, czy taka nadopiekuńczość nie obróci się w którymś momencie przeciwko nam.

Dla każdego rodzica i przyszłego ucznia, podjęcie ostatecznej decyzji o formie zdobywania wiedzy, to proces całkowicie indywidualny. Aby mieć całkowitą pewność, że jest on zgodny zarówno z naszymi przekonaniami, jak również ze zdobytym wcześniej doświadczeniem, warto podjąć kolejne kroki, zwracając uwagę na wspólne dobro.